Hemmagjorda bars

Lämpligt att ha:
 
ca 16 energibars med nötter
Förberedelse: 10 min
Tillagning: 20 min
Klart på: 30 min

Ingredienser:

  • 1 dl mandel
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 dl jordnötter
  • 1 dl hackad torkad aprikos
  • 1 dl hackade fikon
  • 1 dl honung
  • 1 dl russin
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1 dl tranbär
  • 3 äggvitor

Tillagning:

  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Hacka nötterna grovt för hand eller i en matberedare.
  3. Lägg i en stor skål.
  4. Hacka aprikoser och fikon grovt och tillsätt dem.
  5. Mät upp honung, russin, solrosfrön, sesamfrön, pumpakärnor, tranbär och äggvitor i skålen och blanda runt till en tjock grynig smet.
  6. Bred ut på bakplåtspapper ca 30x40 cm regtangel på en ugnsplåt i ca 1 cm tjockt lager. Ett tips är att trycka ut degen med ett till bakplåtspapper över smeten så fastnar den inte i händerna.
  7. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.
  8. Ta ur plåten och skär energibarerna i lagom portionsbitar.
  9. Låt svalna.
  10. Förvara i lufttät burk. Du kan också slå in dem individuellt i folie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0