sista april

valborgsmässoafton

Tänkte ju ändå sluta tidigare...
Börjar helgen hos veterinären...

vårruset 2015

Nummerlappen är nu på jobbet,  klar med säkerhetsnålar ;)
För vi åker ju kommunbuss direkt från jobbet när det är dags. Kontoret fick ihop två lag detta år!

besök på Real

Normal/sminkad

"Servicefönster"

Pratade om "servicefönster" igår hemma, och att det drabbar Jenny om hon slutar tidigare i skolan och skulle kunna åka hem med tolvtåget. Det kommer ju att komma till några bussar som trafikerar Bollnäs-Gävle, bla blir sjukresebussen en riktig busslinje.
Hittade iallafal detta på Ljusdals kommuns hemsida:

Trafikverkets servicefönster kommer att införas

Under gårdagen informerades Ljusdals kommun tillsammans med företrädare för tågoperatörer, Atlantbanan, Bollnäs kommun och Region Gävleborg av Trafikverket i Gävle om det kommande tågstoppet kallat, servicefönster. Det ska börja gälla i och med att tidtabellen för 2016 träder i kraft i december 2015.

Enligt besked från Trafikverket kommer servicefönstret att gälla i fem år med möjligheter till förlängning och det innebär att järnvägen stängs för tåg mellan Ånge och Ockelbo i första hand mellan 12.30 till 14.30 måndagar till fredagar med allvarliga konsekvenser för sjukresenärer, studerande, arbetspendlare och besökare.

Trafikverket har förklarat att Servicefönstret är en ny metod för att förbättra möjligheterna till banunderhållet. En metod som efterhand kommer att införas i hela landet.

Läs hela arikeln här

Lördag

Morgonpromenad med Lakko,  sen gjorde vi en utflykt...  Förövrigt bara slappat i regnet

helg!

Eftersom jag bara varit på ett pass denna veckan så bokade jag helgpasset som denna gång var kettlebell med Dennis.  Sjukt jobbigt,  hela 60 minuter var det med!
Och efter dessa två pass kommer jag nog att ha en hejdundrande träningsvärk i helgen ..
Iallafall så gjorde vi exotisk planka till middag.  Hade köpt kassler som vi skulle äta någon gång, och köpte idag en massa frukt, crossini och potatissallad. Jättegott!

bodycombat!

Första träningspasset hemma! I tisdags kände jag att jag ville vara hemma efter Turkietresa,  och tvätta, elda mm. Igår blev det inte heller någon träning då l-å skulle vara på jobbet till två, och jag tyckte inte att Lakko skulle vara själv till halv sju ca.

All inclusive

Vi har haft det en gång på en semesterresa, och det var när vi var till Tunisien. Det var billigt den gången, och vi visste att vi inte skulle vilja strosa omkring som vi brukar göra på turistorten, och leta resturanger på kvällarna.
För oss skulle det inte vara prisvärt, + att man lätt äter alldeles för mycket! "eftersom man ändå har betalat för det"
Nu, som flesta andra gånger, började vi dagen med frukost som består av jouice, kaffe, ägg, liten yoghurt och bröd. I länder där det finns bacon kan vi steka det och ägg.
Lunchen brukar vi också äta på rummet, om man inte tar något lätt vid poolen/stranden. Jag åt sallad vid havet några gånger, köpte en fräch sallad i minimarketen på hotellet en gån, men annars kokade vi pasta med tomatsås.
Middagen brukar vi ta på någon resturang någonstanns, för man vill ju inte vara på hotellet hela tiden! Denna gång åt vi några gånger på hotellet med, men dock inte buffén, det var ju så tidigt på säsongen så vet inte om allt var igång.

frukost

Nytt "recept" från itrim
Ca 2 dl vaniljyoghurt
1 dl fiberhavregryn
1 dl bär, tex frysta hallon eller blåbär
Blanda yoghurt och havregryn,  lägg i bären. Låt stå kallt under natten.

mygg...

Njöt ju av solen i tisdags,  satt på altanen utan strumpor och hade det bra. Lämnade dörren öppen så Lakko skulle kunna gå ut och in som han ville,  men nu får jag lida för det... Hur mycket myggbett som helst på fötterna, och lite på armarna med...

tisdag

Tillbaka på jobbet,  slutade lite tidigare och åkte och handlade lite. Kom hem och tog en kopp kaffe på altanen.
Eldade, tvättade och stuvade makaroner innan jag och Lakko åkte och hämtade Jenny på karma.  Inte så populärt eftersom han måste ha sele på sig i bilen...
Efter maten tog Lakko och jag en promenad i det härliga vädret,  16 grader ca. Lämnade dörren öppen så Lakko skulle kunna gå ut eller in, men in kom det en massa mygg...

hemma!

hemresa

Tack vingappen ;)

sista dagen

Började självklart i gymmet..
Eftersom det var lite mulet funderade vi på om vi skulle sola eller ta en promenad sen, men det blev fint så det blev poolen.
Sista middagen i Turkiet tog vi på favoritrestaurangen,  denna gång blev det "kebab in a jug" ingen kebab dock...
Tillbaka på hotellet tog vi irish Coffee,  och en bailys Coffee,  inget kaffe i den verkade det som...

mätt...

Ikväll åt vi på hotellet,  texmex för två, och vi rullade tillbaka till rummet sen. Gott men hot!

gott!

Ibland har vi lyxat till det lite;)

blommor!

promenad

Passar på att ta en promenad på förmiddagen medans det är mulet

Lördag

Idag är det lugnt vid poolen,  mulet för första gången sedan vi kom.
Jag började iallafall dagen med gymmet.  Uppvärmning på löpbandet och sen vikter och maskiner.  Tur man går på Body pump så man vet lite hur man ska göra ;)
Får se vad vi hittar på att göra idag innan solen kommer fram!

plus och minus

Om Turkiet i april:
+ lagom temperatur,  20-25 grader
- Kallt där det är skugga, det är solen som värmer.Kyligt på kvällen (blir varmare ju längre vi är här)
+ lugnt med folk, man måste inte boka solstol
- De folk som är här är småbarnsföräldrar och pensionärer
- Supermarkets!  Det finns ju inget att köpa i dom!
Om Sunving Side West Beach (Hotellet)
+ väldigt fint hotell!
+ all inklusive om man vill
+ man får ett "betalkort" som man använder på hela hotellet inklusive affärerna som finns, och på Beachclub
- Det är nog mycket småbarn på hotellet mer eller mindre hela tiden
+ täcke i påslakanet! Måste vara första gången!
+ man får låna badhandduk, även ner till stranden

Med tanke på att vi betalade knappt 2000 per person för ett enrums " jokerrum" (vi fick ta det rum vi fick) men fick en tvårummare istället så fick vi VÄLDIGT mycket för pengarna!

mätt!

Solade först på stranden idag,  åt en sallad där,  och stannade någon timme till. Gick hem, men det är trots allt varmare ute än i rummet,  så vi gick och la oss vid poolen någon timme till.
Sen på kvällen gick vi ut och gick lite hit och dit som vi brukar,  och stannade på en ny restaurang för att äta.
Och vilken god mat!  Och vilken service!
Ganska många gäster, dock inga turister. Så hit går vi kanske sista kvällen med!
Man har ju ingen aning vad man får när man beställer så det är ju lite spännande. L-Å fick sista biten av det kött han beställde, så till honom kom dom sen med lite mer kött. Jag beställde "kyckling Hawaii" och det var det godaste jag ätit på länge... Kändes dock kanske inte jättenyttigt...
Efter det fick vi lite frukt...

olika hotell

Från våran balkong ser man fler hotell med olika tak

Efterrätt

Fruktsallad!

Mulet i bergen

I morse

När jag var på löpbandet så simmade l-å...

stranden...

och det var härligt! Märks dock att säsongen inte har börjat ännu...

dagarna

Hittills har vi (jag) lyckats sova/ligga till ca kl åtta. Då har jag gått till gymmet (meningen är att l-å ska med).
Kommit tillbaka till rummet vid nio ca och gör då frukost.
Sen ut och sola, hittills har vi legat vid poolen men testar nog stranden idag. Det är varmt, ca 20-25 men det blåser lite,  speciellt på eftermiddagarna.
Vid ett ca går vi och gör lunch och är på rummet ett tag. Har inte så bråttom ner att sola då solen är väldigt stark.
Sen vid fem sex tiden har vi gått ut och gått lite hit och dit, och ätit middag någonstans.
Då är det ca 18 grader,  men det är kalla grader så det blir inget kortspel eller så på balkongen...
middag på en restaurang en bit bort. Jättebröd med luft i, ovana servitörer men det gick till slut bra. En gryta till mig och plankstek till l-å.

tisdagen

Måndag kväll var vi rejält trött,  klev upp vid tvåtiden på natten för att åka mot Arlanda,  så det blev en tidig kväll. Tittade på "body of proof " på surfplattan innan det var dags att sova.
Tisdagen började med ett pass i gymmet,  sen frukost, sen solning vid poolen (varmare idag).
Sen ett pass " Fast,  Fit and Fabulous " innan en långpromenad längs med stranden.
Sen blev det middag på hotellet,  med en liten miss, vi hade tänkt beställt ett glas vin till maten, det blev en hel flaska...

Turkiet - Side

Åkte hemifrån ca kvart i tre i morse, flög vid åtta ca. Framme på hotellet var det drygt 20 grader, men det blåste nordliga vindar...  Men imorgon ska det blåsa söderifrån,  hoppas på lite skönare väder då.
Lite bilder från dagen

snart dags

söndag morgon

Grått ute, men ganska skönt ändå - ett tag... När vi var på ösbovägen och skulle svänga tillbaka in mot vargvägen började det regna,  och sen regnade det av och till hela förmiddagen.

Lördag

Premiär med mat på altanen!  Soligt och fint, men inte så varmt ute. Och lite för blåsigt.

Lördag morgon

Lite motigt att kliva upp, men så ser man att solen skiner,  och vet att Lakko vill ut, och det vill ju faktiskt jag med! Det är så härligt sådana här dagar, ingen blåst och man funderar över en massa saker i en timmes tid. Sen uppskattar man frukost och att läsa ljusnan efteråt.
Sen kommer nästa motighet: ska jag verkligen åka och träna... Ja självklart!  Body pump är klockan tio, många har avbokat så det blir inte så trångt på passet ( om det inte blir inställt då...) jag har ju ändå planerat att handla efteråt, och det har ju kanske hunnit bli lite varmare ute när jag kommer hem så man vill vara ute!

Drömmar

Jenny har en massa "drömmar" nu, eller saker (resor) som hon har börjat planera. Och det är aldrig fel, man måste ha något att se fram emot.
När jag var tonåring ville jag åka till Japan, jobba på kibbutz i Israel, eller plocka bär eller vad man kunde göra i Australien. Men fick jobb (eller beredskapsjobb mm ) direkt efter skolan så det inget av med planerna. Och jag var lite feg med, hade ingen som var intresserad av samma sak.
Har läst en tjejs blogg av och till. Först var det en häst- och fotoblogg, köpte bl a ett hästtäcke av henne då hennes ponnys måste avlivas. Sen skaffade hon storhäst, men hon valde att sälja den efter ett tag.
Sen började hon studera i London ett tag, och nu reser hon snart till västindien...

helg!

Och självklart blev det jäktigaste dagen på länge! Men nu känns det bra att få vara ledig...
Det var grit som afterworkpass,  men jag valde att sluta lite tidigare och åka hem istället, och så blev det hemmagjord pizza

inget bodycombat i kväll

Efter tre dagar med träningspass,  och rejäl träningsvärk,  så avbokade jag träningen ikväll.  Kändes som det var dags att vila kroppen lite. Har ett bodypumppass på lördag,  och det får räcka för den här veckan.
Idag åt vi pannkakor till middag,  jag gjorde mina på proteinpulver,  och åt med kvarg och lite drottningsylt.

snart dags

Body pump

måndag, nej redan tisdag!

Första dagen på jobbet efter påskhelgen. Ett antal personer lediga, men minst lika många sjuka... Carin och jag som snart ska ha semester spritar händerna hela tiden!
Åkte hem och hämtade Jenny efter lunchen för att skjutsa ner henne till tåget. Var lite orolig att tåget hon skulle kliva på i Bollnäs skulle vara försenat (Åre tåget) då tågbytet i Gävle skulle gå ganska snabbt,  men det kom i tid, det var i Stockholm det var problem... Hon blir nog knappt en timme försenad till Linköping.
Själv har jag varit på bodycombat...

Har börjat packa lite...

nytt bodycombatpass

Ny release av bodycombat.  Lite förvirrande ibland, men det gick och det var s***jobbigt!

annandag påsk - Ledig måndag

En morgonpromenad med Lakko var härlig efter en kväll med migrän.  Frostigt ute, någon minus,  med sol som lyser fram genom molnen.
Sen hem och gjorde bananpannkaka för första gången,  åt den med kvarg blandad med svartvinbärssylt. Hoppas det är bra uppladdning inför ett pass med bodycombat!

söndag

Varma goa tofflor att ha ute på altanen när man fixar lite.
Sen gör jag väl som övriga familjen,  dvs inget...
Vi skjutsade ner Jenny till Karma,  och då passade vi på att köra lite saker till stugan, och hälsade på Johan en liten stund.

equipe

Måste säga att jag gillar Equipe.  Fast vi inte har någon ponny nu är man ju fortfarande lite intresserad av vad som händer i hästvärlden. Speciellt Linda, eller Bollnäsryttare, eller Sessan...
Som idag. Ponndressyr lagtävling i Delsbo,  och Sessan startar där (ej lag)
Cecilia Bergåkra rider ponnykur i Skåne.
Och man kan ha koll på dom vid kaffebordet ;)

morgonpromenad

Fåren var lite närmare idag

morgonpromenad med Lakko

långfredag

Har faktiskt inte påskpyntat i år,  och det känns ganska bra. Ledig dag, så då hinner man mycket.  Tvättat några maskiner,  städat, l-å och Johan har plockat bort lite stora saker på altanen,  så imorgon kan vi ställa fram möblerna där. Crosstrainern är såld, så nu får vi fundera på hur vi ska ha det i rummet.

plankstek

Middag, med Johan på besök

långfredag

Det kan kännas lite motigt att gå upp och ta en promenad,  men när man vaknar tidigt hinner man ligga och dra sig länge,  och sen så vet man ju att Lakko måste ut. Och då känns det riktigt bra, speciellt sådana här fina dagar! Frukosten smakar ju extra bra sen med!
Lakko var riktigt busig först!

nytt pass

Nu har jag varit på Grit Strenght... Får se om jag känner av nya muskler imorgon... Riktigt jobbigt iallafall!

skärtorsdag

Påskfrukost på jobbet, sen lunch med Jenny på Roys. Jobbade någon timme till innan jag slutade för att åka och handla lite.
Eftermiddagspromenad med Lakko,  härligt fast lite väl blåsigt.
Hemma själv nu. Jenny jobbade lite till innan hon åker till Gävle,  och l-å jobbar kväll.
Sitter framför tvn nu innan jag åker till Karma...
Glad påsk!

kvällspromenad

Det blev en kvällspromenad med Lakko,  lite före åtta, och det var fortfarande ljust! Härligt!

Jennys rum

Passade på att göra om lite i Jennys rum när hon följde med Linda till Linköping,  då hon skulle ta Lindas säng,  som Linda köpte nu när hon bodde i Herte.
Med en större säng skulle det bli lite trångt som det var möblerat.
Före (ostädat då vi skulle göra om)
Efter

Hipp, hipp hurra!

Världens bästa Linda fyller år idag! Grattis!!
Tyvärr ses vi ju inte på ett tag då dom inte kommer hem i påsk... Jenny åker dock ner några dagar på påsklovet!