hemma

kom hem igår vid halv nio på kvällen, och då blev det mycket prat med linda. Idag åkte tjejerna tidigt till Högbo för att titta på en kompis som tävlade, sen blev det valbo.
Jag började dagen med en promenad med Lakko, sen blev det 5årskalas. Linda ville till hällbo och rida, så skjutsade henne då hennes bil är trasig och hon inte får köra kian med släp.

lördagen

sista kvällen

blåsigt

Stormar rejält idag, så Matildas "upplevelse" blev inställd.

jordbävning

Kl sju på fredagsmorgonen så vaknade vi av att badrums och garderobsdörrarna skallrade, och att hela rummet skakade lite grann. Nyvaken som man var fattade man inget, men efter morgonpromenaden läser man på internet att det varit jordbävning söder om Aten

torsdagskväll

Avslutar kvällen med kortspel....

nedräkning...

En heldag kvar innan vi tar bussen mot flygplatsen på lördagsmorgonen vid nio. Känns bra på sätt och vis, vi har haft det jättehärligt här och kommer nog att återvända hit, men man saknar trots allt "hemma". Men vi kommer hem med laddade batterier!
Går nog ut och äter om någon timme,  shoppar lite och så...

Att göra sen, när vi är hemma igen...

Bäst att vila upp sig, det händer saker i höst med...
  • Johan får tillgång till sin nya lägenhet 1 september, dvs jag hämtar nyckeln måndagen vi kommit hem...
  • Johan flyttar helgen efter att vi kommit hem
  • Då kanske Linda flyttar till "bruna huset", om hon får...Vilket innebär lite möbelletning dit...
  • Jenny fyller år
  • Lottomiddag någon gång i september
  • Bouleturnering 20 september
  • Och städa/röja färdigt hemma!

torsdagsmorgon

Morgonpromenad och sen frukost.  Fick gå ensam idag, är lite stel jag med, efter solstolar och hård säng utan bäddmadrass...

onsdagkvällen

Middag på nytt ställe och här var det gratis wifi,  och sen testade vi fiskspa...
Tjejerna hade kul åt oss, dom hade varit på spa någon dag tidigare...

lunch

Melon, gurka, tomat, lök, oliver, fetaost och tzatzi

morgonpromenad onsdag

i baren...

Hittade tjejerna i baren, på hotellet... ;)

Middag - söndag kväll

måndagkväll - grekisk afton

Det var grekisk afton på hotellet när vi kom hem från elafonissi.

tisdag

Det var mulet ett litet tag, och lite större vågor

tisdag kväll

Middag och handling av mat

elafonissi

På måndagen så åkte vi till Elafonissi, en strand som kallas europas Maldiverna, nr 5 av stränderna i europa, och vilken strand! Hit ska vi flera gånger!
Eftersom vi bor på norra kreta, och stranden på södra delen så blev det en bussresa på 1,5 timme ca
På vägen dit stannade vi i en by och köpte några flaskor med apelsinjuice, som dom pressade för hand på plats. Och på hemresan stannade vi vid ett träd med en historia, och köpte vatten.
Vi åkte vid halv nio och var hemma ca 18.

tisdag

Solar på soldäck...

Linda

Linda började sin utbildning till ridlärare när sommarlovet skulle börja. Hon går en YH-utbildning på Vretagymnasiet i Linköping, vilket innebär att på sommaren är utbildningen skolförlagd, och övrig tid är det distansutbildning och LIA (Lärande I Arbete) dvs praktik. Och höstens praktik gör hon på BRS (ridskolan i Bollnäs). Därför bor hon hemma nu.
Vreta
Hemma

måndagmorgon

Morgonpromenad innan utflykt kl halv åtta och det är redan 31 grader varmt...
Internet på hotellet är lite si och så, så det kan bli lite bilder ibland

söndag

Så har vi solat. L-Å och jag var på ett informationsmöte men sen är det sol som gäller. Gjorde lunch och åt på tjejernas balkong.

fler bilder

Hemma/borta

Linda och Johan får nu turas om med att passa Lakko, och även lämna och hämta på dagis, för dit vill han!
Själv så ligger vi nog vid poolen, eller kanske på stranden...
Bild från Gran Canaria...

lite bilder från lördagen

Lite bilder från lördagen. Blogg.se krånglar lite så det bli vad det blir.  Dessa bilder är från bussresan till hotellet och middagen vi åt, nästan direkt vi kom fram. Restaurangen på hotellet ligger direkt vid stranden...

söndag morgon

Och nu ska vi strax gå till det lilla gymmet innan det blir frukost.

flygresan...

Frukost halv fem, och sen gick vi till busshållplatsen för att ta gratisbussen till terminalen. Strax efter sju skull vi lyfta men vi blev nog lite sen, och eftersom kreta är väldigt aktuell just nu så fick vi "ställa oss i kö" för att få start.  Men vid halv ca lyfte vi. Flygresan är ju ganska kort, 3,40 kanske,  och efter halva resan drygt svimmade passageraren snett framför mig... Det tog ett bra tag innan dom fick liv i henne, tydligen hade hon kristallsjuka.  Hon var klen resten av resan, och precis när vi skulle ta mark började hon spy, och spy, och spy...
Hoppas hon inte åker hem samtidigt med oss, det räcker med att jag är väldigt flygrädd...

Nu sitter vi nog på planet...

dagen...

sista arbetsdagen innan en välkommen solsemester börjar bra med lite resfeber, sen vid lunch får vi ett sorgligt besked, en arbetskamrat har avlidit under natten... resten av arbetsdagen blir inte mycket gjort, hämtar Jenny på karma, hem och äter innan vi reser. Hämtar upp Matilda i Kilafors innan vi åker vidare. Åker till Ewa i Väsby och fikar lite innan vi letar oss fram till vandrarhemmet i flygplanet vid Arlanda, vilket inte var det lättaste.
Men nu börjar man känna lite semesterpirr igen ;)

på plats

Mycket gjort

Den här sommaren har vi fått mycket gjort hemma! L-Å är ju en sån som gärna hjälper andra, men nu fick vi det bra hemma!
  • Soldäck
  • Pavoljong på framsidan
  • Tapetserat "Johans" rum
  • Makeover i köket
  • Makeover i stugan (Bort med våningssäng i i ena alkoven och in med en 105 cm, ny soffa, nytt skåp, nya fåtöljer)
  • Total makeover i vårt sovrum
Tack äske, snart blir det en solsemester med öl och inget annat att göra, förutom att njuta!

Vädret...

Känns som rätt tid att åka...

träning

måndag var det jobb, blodgivning, första itrimmötet efter sommaren, Shabam och Core.
Idag var det jobb och kettlebell, och insåg då att man kanske inte ska träna så intensivt efter blodgivning en...
googlade lite nyss och man ska ta det lite lugnt, inte underligt att jag varit nära att svimma på passen då, så avbokar nog morgondagens pass...

söndag

En slappardag, regnmulen och lite höstlik. åkte en vända till stugan med lite spel och tittade på nya soffan, det blir nog bra när det blir färdigmöblerat.

Sovrummet

Äntligen är sovrummet klart, så här kommer lite före och efter- bilder. Före så håller vi på att plocka bort allt...
... och här fattas det ett sängbord, då det fattades en skruv, så därför blir det ingen bild...

om en vecka...

...då sover vi på Arlanda i väntan på att ta flyget till Kreta, till sol och semester!

promenad

(kunde inte låta bli...)

nu är dom hemma!

Gick och grattade farmor efter att jag lagat mat efter jobbet, och medan jag var där kom Linda och Jenny hem från Linköping

onsdag

Tio dagar kvar tills vi åker till Kreta, och det känns bra, för hemma har det börjat bli lite höst...

tisdagen

Jobb, och sen sista boulematchen - som vi vann med minsta möjliga marginal. Sen visade det sig att vi nog går till slutspel där de fyra bästa i varje serie möts, och det blir den 20 september.
Lakko hade fått varit hos farmor när L-Å åkte då det såg ut som det kunde bli åska, och sen tog Johan han när han kom hem. Jag hade hämtat Lakko vid åtta, kastade i mig lite mat och sen blev det en liten promenad med Lako i regnet. Lyckades under promenaden få Anna R att fara av Bee, då vi möttes i kurvan vid Ling...

måndag

Jobbat, och det var kallt imorse. Vid lunchtid började det regna, och sen regnade det till sex ca. Efter jobbet skulle jag uträtta lite ärenden innan jag skulle träna, men då var det strömlöst i hela stan förrutom granberg och häggesta. Enda macken som fungerade var den vid Sibylla, så tankade där och handlade lite på granngården. Skulle även handla lite mat, och eftersom det endast var Willys som hade öppet var det ett mindre kaos där. Orkade inte träna, förövrigt strömlöst på Karma med, så åkte hem och lagade mat istället. Sen blev det en kvällspromenad.

steg sista semesterveckan

59000 steg på fem dagar blir 14000 dvs ca 3000 steg mer per dag

söndag

Köpte en soffa till stugan igår, så l-å och Anders åkte iväg med den, och så fick Anders ta soffan som fanns där. Efter det så åkte vi till IKEA och "shoppade" lite sovrumsmöbler...Bjöd sen hit Johan på kaffe och glass, och så fick han en matlåda mot att han hjälpte till att bära in allt på altanen. Sen hann vi börja lite på golvet med...

smart mobil

ok, får se om det stämmer...

sallad

är ganska nöjd med mitt inköp! Den river lite väl fint, men fort går det, och lämpligt är det!

lördag

tapetserade hela dagen... såhär sover vi nu ;)

promenad

promenad både lördag kväll och söndag morgon...

kvällspromenad

det blev även en kvällspromenad igår då l-å ville spackla väggarna klart.

fullt med flugor...

Herte har drabbats av fluginvasion... har flugfällor i både kök och vardagsrum, även flera på altanen, men det tar aldrig,slut på dom...

mobilkameran

rolig effekt i kameran: timeburst som tar bilder både före och efter bilden som man tar

bilder från Bergs slussar

kväll

regn

regn och åska mer eller mindre hela dagen

Lite fördröjning av fönsterbytet...

onsdag

nu är det dags för byte av fönster...

hemresan

Åkte vid halv nio, stannade på Biltema i Katrineholm och köpte kaffe och bulle där. Brukar stanna i Sala och fika eller äta något, gå på toa och rasta Lakko, men vi gjorde inte det denna gång...

sista morgonpromenaden i Linköping

ny mobil

Texas longhorn

När Linda kommit hem från skolan, och David kommit med tåget så gick vi och åt, på Texas Longhorn
Gott!

måndag

Linda åkte till skolan och vi tog det lugnt. Jenny passade på att klippa sig. Sen åkte vi till Vreta där Linda skulle hoppa. Det. var nog ca 35 grader när dom red. Efter det åkte vi till Bergs slussar

vatten

gick en ny väg i trädgårdsföreningen i morse

skritt

Linda pluggar: i vilken ordning lyfter hästen på benen i skritt?

steg

med tanke på att vi på tisdagen åkte till Åland och inte gick så många steg den dagen, blev bara vargvägen med Lakko då också, så är 78000 steg på en vecka ok, ska ju gå 63000.

söndagen

nu börjar det bli väldigt varmt igen, 30 grader både ute och inne så på eftermiddagen gjorde vi inte så mycket. åkte på netonnet strax innan dom stängde vid sex och shoppade. passade på att skjutsa Linda till hennes bil som varit parkerad på brandstationen, och så åkte hon till stallet. när hon kom hem åt vi en lättare middag och sen gick vi ut. Lakko fick ha sin kylväst, han gillar det ju inte men det var nog skönt, och så avslutade vi på Bosses med en kaffedrink.

varmt!

tittar på 'cool runnings' i värmen...

lunch på stan

det blev en kycklingsallad ute i värmen, tror det är 33 grader ute...

tips!

när vi är hos Linda så sover vi på en stor luftmadrass. men det är ju krångligt med lakan eftersom man inte kan stoppa fast dom, och så 'gnisslar' den när man rör sig eftersom det är gummi under.
så jag köpte ett billigt dubbelpåslakan på IKEA och stoppade madrassen i, och oj vad bra det blev!

morgonpromenad i trädgårdsföreningen

eftersom det bara är jag som är vaken när lakko vill ut på morgonen så går vi till trädgårdsföreningen som är stor och mysig. ( och så hittar jag hem sen...)

shoppat

man springer lite i affärer när man är här. har handlat två klänningaroch lite linnen och t-shirts

lördagen

dagen bestod av shopping i och vid ikanohuset utan Lakko på förmiddagen och sen hem och lunchade med Lakko.
lite shopping på stan innan det blev biltema och sen stallet en snabbis. efter det blev det Söderköping och smultronstället...

Lakko åt inte sin glass själv, utan måste bli matad...

fredag i Linköping

dagen i korthet: shoppade lite på gina tricot innan vi åkte till Vreta då Linda hade ridlektion. sen lagade jag lax medans l-å gick och klippte sig. slöade lite framför tv innan Jenny skulle gå och träna, och vi andra gick ut med Lakko - och stannade på Bosses lite ;-)