Adventsbulle med allt

35 minuter + 2 tim 15 min jästid

Ingredienser

12 bitar
  • 25 g jäst
  • 2,5 dl rumsvarm mjölk
  • 0,5 g saffran
  • 0,5 tsk salt
  • 0,75 dl strösocker
  • 1 ägg
  • 50 g rumsvarmt smör
  • 8 dl vetemjöl + till bakbordet
  • 1 ägg till pensling
  • 2 msk rörsocker

Fyllning:

  • 125 g rumsvarmt smör
  • 75 g grovhackade pecannötter
  • 1 dl russin, gärna gula
  • 1 msk kanel
  • 0,75 dl ljus sirap

Sockerlag:

  • 0,5 dl socker
  • 0,5 dl vatten

Gör så här

  • Ugn: 200º
  • 35 minuter + 2 tim 15 min jästid

Smula jäst i en bunke. Tillsätt en skvätt mjölk och rör ut jästen. Häll i saffran, salt, socker, ägg och resten av mjölken. Klicka i smöret och häll ner lite mjöl i taget och arbeta degen tills den blir blank, smidig och släpper från kanterna. Jäs under bakduk eller plastfolie till ungefär dubbel storlek, ca 1,5 timme.

 

Lägg bakplåtspapper i en ugnsform/plåt, ca 25 x 35 cm. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord till ca 25 x 50 cm.

Fyllning

Fördela fyllningen ovanpå och rulla ihop från långsidan. Skär ca 15 bitar, ca 3 cm bitar tjocka skivor. Ställ dem med snittytan upp och 1 cm mellanrum i ugnsformen. Täck med bakduk och låt jäsa 45 min.

 

Sätt ugnen på 200°. Pensla bullarna med uppvisat ägg och strö över rörsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 15 min.

Sockerlag

Koka upp socker och vatten till en sockerlag och pensla de nygräddade bullarna med lagen medan de fortfarande ligger i formen.

Källa: Coop.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0