allhelgonamiddag

När Jenny kom hem från Ryggesbo loppis, som hon jobbar på, blev det middag. Johan och farmor var bjudna.
Det blev plankstek, kladdkaka och fruktsallad. En lyckad kväll

Förmiddag

Minneslunden, body pump och trädgården

Lördagsmorgon

Morgonpromenad med Lakko,  sen lite body pump!

Fredag kväll

Öl

L-Å beställde öl,  tog några som såg konstiga ut ;-)

Junta

Två sorters glass, fruktsallad,  minimaränger chokladpinnar och te

Torsdag

Träningsvärk efter två dagar med Body Pump, där jag har tagit tyngre vikter. Igår var jag lite "smart" och gjorde plankan istället för armhävningar eftersom jag börjat få värk i handlederna igen. Var även försiktig med att sträcka ut ljumsken, i utfallen och i stretchningen efteråt.
Idag gick plan ut med Mikaela och åt, firade hennes 25-årsdag i efterskott. Kulturkrogen med kakbuffé!
Ikväll blir det junta hemma i Herte, så vilodag från träningen...
Kakbuffé på Kulturkrogen

body pump!

Länk till klippet:
(Bara för att jag tog fem-kilosvikten denna gång...)

Tisdag

Hemma alldeles ensam efter body pump följt av bodycombat på Karma.
Jenny och Lakko sover i Gävle inatt,  jag eldar, tvättar och sitter nyduschad i soffan och slappar.

Vindkraftverk

I Mjölby finns det många vindkraftverk (fick vinkla mobilen så att de skulle synas)

Lördagen i Linköping

David åkte och jobbade, och vi tog det lugnt. Det var inte så fint väder första gången jag tittade ut, men strax efter nio gick vi ut och gick, och det blev en varm och solig höstdag, ca 15 grader!
Vi gick mot gamla Linköping,  och Valla gård. Där finns det en ridskola som Linda jobbar på ibland.
Mellanlandade i lägenheten innan vi gick ner på stan. Vid elva öppnade Gymgrossisten, och jag skulle köpa ett par shorts till Jenny. Eftersom dom hade 2-årsjubileum med goodiebags till de första kunderna så hängde vi på låset.
Sen lunch på Waynes och lite shopping innan vi gick tillbaka till lägenheten.
Sen gjorde vi inte så mycket mer innan Linda skjutsade mig till tågstationen för en sista fika innan jag åkte hem.

Shopping

Köpte lite överdelar i Linköping,  på Lager 157 och på Gina Tricot,  väldigt färgglada kläder ;-)

morgonpromenad med Lakko

Självklart var vi ut i morse. Inte så kul väder dock

Fredag - jobb

Linda jobbar fredagseftermiddag  så jag följde med, vi åkte lite tidigare för att hinna med Sharpman. (Inte lika roligt längre dock...)
Under hennes första lektion passade jag på att ta en promenad,  sen tittade jag på när hon hade sin andra lektion.
Efter jobbet åkte vi till Jusses stall, och sen hem. David hade lagat middag, en jättegod risotto,  mums!

Fredag - Jusse

Följde med Linda till stallet och fotade lite när dom red på en åker.
Och så en bättre bild tagen med Lindas kamera, fler bilder finns på hennes blogg

Ridstövlar

Dessa ridstövlar köpte jag i Stockholm när jag var på konferens,  och tog med till Linda nu.
Inte så lätt att få med sig, men de fick plats i resväskan

Torsdag - middag

Bord var bokat på Pinchos så det var bara att följa med ;-) God mat, spännande sätt att beställa mat (med en mobilapp) :-D

Torsdag - dressyrträning

Följde med Linda när hon skulle på dressyrträning med Jusse. (Svårt att få bra mobilbilder i ridhuset)

Resan till Linköping

Åkte ju till Linda på torsdagsmorgonen. Direkttåget blev tåg mellan Bollnäs och Norrköping,  sen buss till Linköping.
Resan hem var direkttåget som går till Gävle. Sen är det vanligtvis x-tåget till Bollnäs. Nu skulle det bara gå till Ockelbo och sen buss därifrån till Bollnäs pga banarbete på järnvägen.
Det var väldigt mycket folk på tåget (tycker man brukar vara ensam på det sena tåget men det var ju lördag) så tågvärden måste ha missat att kolla hur många som skulle vidare från Ockelbo,  så det stod en buss och väntade i Ockelbo,  vilket var en buss för lite...
Den åkte och vi andra fick vänta i drygt en timme på nästa buss som dom fick ringa in. Dom pratade först om ett antal taxibilar,  men det fanns inga lediga, lördag kväll...
Men Jenny hämtade upp när jag väl kom till Bollnäs,  så jag kom hem till slut.

Frukost i Linköping

Man ska inte åka tåg...

Det är alltid spännande när man åker tåg. Man vet inte om man kommer fram...

på väg

Tur man tränar så mycket, resväskan är full! Packad med ridstövlar och klippmaskin för leverans till Linda. :-D
Tur man kommer till en storstad så man kan köpa kläder :-))

Reflexsele

Nu syns Lakko. Ladbar lysande sele.

Body pump

Body pump igår , body pump idag! Bild från gårdagens pass (Jörgen smet in och fotade)
Jag i rosa, såklart

Trött...

Efter jobbet så åkte jag till Karma för lite träning. Först en timmes body pump, och efter det en timmes bodycombat.
Så nu är jag helt färdig, är nyduschad och ska äta lite grann

Pepparkakor

Morgon

Mörkt och dimmigt

Lakko då...

Enda sättet att få Lakko att äta när han mår lite dåligt (ätit för mycket älgben, kanske?)

Nötkladdkaka

Källa: www.goforfit.se

Läser..

Den som väntar på något gott...

Lakko tar inget om han inte får, men gott luktar det! Det sista älgköttet paketeras...

söndag morgon

Efter gårdagens pass på Body pump så känns det bra med en timmes morgonpromenad.  Kallt och friskt,  men härligt.

Knähund

"någon " väntar på husse...

Lördagsmorgon

L-Å klev upp först,  för att åka till slakteriet.  Jag klev upp strax efter och Lakko ville jättegärna följa med på promenad. En härlig men kall sådan.
Efter den var det dags för ett body pump pass på karma.

Fredag kväll

Äta ute!

Väntar på att Jenny ska komma hem från skolan, så är det dags för middag. Med hjälp av infravärme så kan vi sitta ute!

Sista frukosten i Stockholm

När vi skulle äta hotellfrukost så tog Elisabeth härliga bilder,  tog dom från hennes fb

På väg hem

Efter en fullspäckad dag igen så gick vi mot centrum,  där Ewa väntade. Hon och jag gick och åt och Elisabeth valde att gå lite i affärer.
Sen blev det en kaffe latte och halv chokladboll,  innan Ewa for hem, och jag gick till tåget.

Packar

Tur jag tog resväskan till Stockholm, får med mig ett par ridstövlar hem också :-)

Stockholm

Efter en fullspäckad dag med "buller" så tog vi en promenad in till centrum.  Skulle inte handla något så jag följde med Lisa till hennes favoritaffärer,  alla efter Biblioteksgatan. Sen en kaffe innan vi gick tillbaka.

Mörkt i Stockholm

Tog en bild från Elisabeths fb, på mig, när vi går mot hotellet.  Inte mycket till belysning på djurgården...

Stockholm

Jobbade fram till halv tre ca innan jag och Elisabeth från miljö tog tåget mot Stockholm.
Framme i storstan hade jag bestämt möte med Ewa,  så vi gick och åt medans Lisa handlade lite (hon är så allergisk så hon hade ätit medhavd mat på tåget).
Efter maten letade vi upp Lisa, så gick hon och jag mot Djurgården,  och Ewa gick hem. Väl på hotellet var vi ganska trötta så då var det sängen som gällde.
Idag har vi ätit hotellfrukost...  Och ska snart gå ner till konferensen,  ligger just nu och tittar på nyheter och funderar på kvällen.

Rawbollar

Källa: fitnessguru.se

Söndag

Efter morgonpromenaden så blev det frukost och tv ett tag. Sen så gick jag och tränade i gymmet knappt en halvtimme,  lämpligt med alla grejerna hemma.
Sen blev det tidig lunch och ett gäng matlådor påbörjades.  Jag åker ju till Stockholm till veckan så bra att göra sådant i tid.
Passade även på att ta en kopp kaffe på altanen :-)

söndagens morgonpromenad

Idag gick vi till Hå och vände.

Pulled turkey

Lakko

After work med arbetskamraterna

Buss till jobbet,  eftersom sen skulle jag och nästan alla tjejerna på SBK ut. Vi började med att direkt efter jobbet gå till bowlinghallen där vi spelade i en timme. Jag vann första omgången på vår bana :-)
Efter det gick vi till olerys där vi åt (och drack)  Flera från kommunen var där,  P-O var där med ett gäng, och själv satt vi bredvid tekniska.

Kaffe hos svärmor

Gick med tidningen till svärmor och blev bjuden på kaffe. Lakko tycker det är lite tråkigt...

morgonpromenad med Lakko

Älgjaktens första dag, så det blev bara Lassaslingan.
- Vad tittar vi på? frågar Lakko när han kommer och sätter sig mellan benen på mig.
- Jag hade tänkt fotat en fin bild på dig och alla löven här framför...

Orkidetips från expressen:)

Diskmedel - enda tipset du behöver för fina orkidéer
Fyll en diskho och häll i lite diskmedel. Ställ ner orkidéerna en efter en och låt de plaska i vattnet tills de blir alldeles skummiga och blöta. Låt dem stå där i ungefär fem minuter. Orkidéerna kan sedan få rinna av innan du ställer tillbaka dem på sin plats. Växterna älskar detta!

Måste testa detta, kul att se orkidéer plaska av sig själva?

Källa

Dagen började ju bra...

Nu har jag gjort något som jag aldrig gjort förut, nämligen kört på ett rådjur...

Jag och bilen mår bra, sämre gick det för rådjuret...

Reflexer...

Förstår inte folk som inte har reflex på sig!
Kan iof förstå tonåringar - det är ju "töntigt", men alla vuxna borde ju ha!
I stan cyklar och går svartklädda människor - för det finns ju gatlampor... Men inte överallt! och är du mörkt klädd syns du inte i alla fall.
På landet då. Tänk själv! En människa syns mycket bättre med en reflexväst eller  -jacka även när det är ljust. Och har du då ett djur med dig, häst eller hund så vet man inte vad det gör. En häst kan bli rädd och skena iväg, vilket en hund iof inte gör. Man kanske inte tycker att man är så länge efter allmän väg, men varför inte ta det för vana att ha reflex på sig när man ska ut, det finns ju så bra jackor nu för tiden!
Jag vet att i alla fall jag uppskattar när man kör bil och ser reflexer ( och det måste inte vara mörkt för att det ska hjälpa!)

Body pump, igen

Idag känns det rejält i kroppen,  efter två pass body pump.  Känner att det är dags att öka på vikterna lite ;-)
Kan ju faktiskt göra detta med nu

En dag på jobbet :-)

Kontoret har plockat svamp för att mäta ceciumhalten, efter Tjernobyl, i många år. Sex områden i kommunen ska vi plocka svamp i, och idag var det dags för min grupp. Tur med vädret hade vi!

Nya burkar ;-)

jobb

Veckorna rullar på. Denna vecka jobbar L-Å kväll, men byter även skift en dag och börjar tidigare en dag, så det blir lite pusslande med Lakko.
Jenny går ju inte hela dagar i alla fall tre av fem dagar, så igår kom hon hem ganska tidigt efter skola och träning och kunde vara med Lakko. Så då kunde jag träna direkt efter jobbet. Sen åkte hon ner till kompisar. Denna vecka så äter vi olika tider med...
Idag åker jag hem efter jobbet, och tränar sent. Får se hur sen Jenny blir, hon går eftermiddagen i skolan och tränar sen när hon kommer till Bollnäs (om hon inte skulle hem och äta först... ) Det är tur i alla fall att hon har körkort och bil!

Body Pump både igår och idag!
Gammal bild

kvällspromenad

Kul på jobbet

Mikaela plockar ut alla sakerna från sitt rum, bl a cykeln...

Kanelbullens dag

Kroppen...

Träningsvärk i mer eller mindre hela kroppen...  Mest benen,  men även lite i armar,  nacken?  och mellan skulderbladen.  Blåmärken på benen både vid fotknölarna och på låren...
Så idag tar vi en lugn dag i Valbo ;-)
Farmor,  Jenny och Lakko åker nog till Johan

söndag morgon

Början av helgen

Slutade lite tidigare på fredagen för att hinna äta mat innan BollnäsEss började. Fredagens pass var Barre Move, Jumping Fitness och Soma Mind.
Hem och sova, ut med Lakko på en liten morgonpromenad (Lars-Åke jobbade) och sen iväg till första passet som var Balans Mix vilket innebar enhjuling och slackline.
Övriga pass var bl a Soma Move och Pole Fitness. En föreläsning med Pär Johansson från Huddikteatern,  workshops med de som hade Pole Fitness och Soma Move/Mind hanns också med.
Ett roligt och spännande event har det varit!
Bilder från BollnäsEss installation!

Bus

Hann med att göra lite bus i Mikaelas rum, hon fyller 25 år på söndag och var lämpligt nog ledig idag :-)

Ensam

Känner mig lite ensam på min sida på jobbet,  tre medarbetare har semester...

syjunta

Och Lena bjöd på cheesecake...

En dag på jobbet :-)

Stig, från Bollnäs Bostäder ringde, och undrade om vi ville komma och titta på förskolan på Ren, som jag var med och gjorde detaljplanen för.
Jag, Erik,  Mikaela och Carin åkte dit och tittade. Det jobbas in i det sista,  för om två veckor öppnar dom.
Det bjöds på kaffe och tårta hos BoBo :-)

Lunch

Fick lite luft på lunchen idag med ;-)