Rågsiktsbullar

Hittade ett recept på matbröd hos "Hälsobloggen", som verkar ganska enkelt och gott!
 

ca 40 bullar

1 liter mjölk

75g jäst

1,3 kg rågsikt

1 msk brödkryddor

1 dl mörk sirap

1,5 tsk salt

Jag använde mig av en hushållsassistent, något jag rekommenderar och i min beskrivning här nedanför utgår jag efter att man använder en sådan.

 

Ugn: 225 grader

 

Smula ner jästen i bunken. Värm mjölken så den blir fingervarm i en kastrull. Starta hushållsassistenten och häll mjölken över jästen. Häll i brödkryddor, salt och sirap (maskinen ska fortfarande gå). Sedan ska mjölet i, se till att spara lite till ut baket. När maskinen har arbetat ihop degen är det dags för första jäsningen. Lägg en handduk över bunken och låt degen jäsa i ungefär 40 minuter.

 

När den har jäst klart är det dags att knåda degen. Dela i cirka 40 bitar och rulla till runda bullar. Lägg på en plåt med lite avstånd till varandra, lägg över en handduk och låt jäsa 30-40 minuter. Grädda i cirka 10 minuter, du ser när de börjar få färg och blir klara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0